یو پی اس چیست؟

یو پی اس ( Uninterruptible Power Supply ) که با عبارت مختصر (UPS) شناخته می‌شود، به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است. UPS یک منبع تغذیه الکترونیکی است که کار اصلی آن، تامین توان مورد نیاز بار مصرفی به صورت بی‌وقفه می‌باشد.

در واقع UPS به عنوان یک منبع توان بدون وقفه با ذخیره کردن انرژی در باتری، برق مورد نیاز تجهیزات مصرف کننده را تامین می‌کند. سیستم یو پی اس در بین برق شهری و دستگاه مصرف کننده قرار می‌گیرد، که علاوه بر تنظیم برق شبکه و تثبیت آن مانع از نفوذ نویز و اختلالات شبکه به تجهیزات و دستگاه‌های حساس می‌شود.

ما در این محتوا قصد داریم نکاتی جامع و کاربردی در رابطه با این دستگاه بیان کنیم. با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از سیستم یو پی اس

مهم‌ترین کاربرد یو پی اس زمانی است که برق شهری قطع می‌شود، در این هنگام بلافاصله و بدون هیچ وقفه‌ای یو پی اس وارد مدار می‌شود و برق مصرفی مورد نیاز را تامین می‌کند، به طوری که نیازی به RESET یا خاموش کردن دستگاه‌ها نخواهید داشت.

یکی دیگر از کاربردهای UPS، محافظت از دستگاه‌های الکتریکی حساس در برابر نوسانات برق می‌باشد. در واقع این سیستم شما را از تعمیرات و خرابی‌های احتمالی و پرهزینه نجات می‌دهد.

علاوه بر این‌ موارد، ثبات جریان برق تقویت شده توسط سیستم ذکر شده، به آنلاین ماندن برنامه‌های حساس کمک قابل توجهی می‌کند.
همان طور که ذکر کردیم، استفاده از یک انرژی پشتیبان مثل سیستم تامین انرژی بی‌وقفه یو پی اس علاوه بر کمک به حل مشکلات ناشی از قطع جریان برق، محافظت در برابر قطع کلی برق را نیز به همراه دارد. در حقیقت یو پی اس دارای فیلترهای الکترونیکی است، که باعث حذف نویزها و نوسانات برق شهری می‌شود و محافظت از دستگاه‌ها و تجهیزات را در برابر رعد و برق و ولتاژ بالا به عهده دارد و جریان برق یکنواخت برای مصرف‌کننده ارسال می‌کند. از یو پی اس‌هایی آنلاین برای کاربردهای معمولی استفاده می‌شود که با باتری تک‌سلولی سرب- اسید و یا نیکل-کادمیوم و توان 500 تا 2000 آمپر کار می‌کنند. در عین حال UPS های بزرگ‌تر دارای توان بیشتر و همین طور کیفیت برق خروجی بالاتر هستند.
هر چه اینورتر یک دستگاه یوپی اس قوی‌تر باشد، به همان اندازه توان و قدرت آن بیشتر خواهد بود، چرا که می‌تواند تعداد و توان تجهیزات و دستگاه‌های بیشتری را پشتیبانی کند. از طرفی هرچقدر باتری‌های به کار رفته در یو پی اس دارای ظرفیت بالاتری باشند، زمان برق‌دهی در زمان قطع برق شهر بالاتر خواهد شد. در ادامه به بررسی انواع UPS می‌پردازیم.

همچنین بخوانید  مصرف داده ها و ترافیک IP تا سال 2021 به 3 زتابایت می رسد

انواع مختلف یو پی اس‌ها عبارتند از:

  • یو پی اس آفلاین (OFFLINE) که در زمان قطع برق به عنوان منبع جایگزین فعال می‌شوند.
  • یو پی اس آنلاین (ONLINE) فقط در زمان‌‌های بروز نقص فنی یا افزایش بیش از اندازه دما، به حالت BYPASS می‌روند. در یو پی اس‌های آنلاین زمان بین قطع برق شبکه و وصل برق اضطراری صفر ثانیه است.
  • یو پی اس تعاملی (LINE INTERACTIVE) در این سیستم، مبدل همیشه در مدار وجود دارد و در صورت قطع برق، ورودی آن، باتری را تامین می‌کند. هنگامی که برق شهر فعال است اینورتر و کانورتر باتری را شارژ می‌کنند تا وقتی برق شهر قطع شد این مجموعه به عنوان رزرو عمل کند.

توجه کنید که اگر از یو پی اس برای محافظت از دستگاه‌های برقی‌ استفاده نکنید، نوسانات جریان برق می‌تواند باعث سوختن دستگاه‌های شما شود. قطعا هیچ کسی نمی‌خواهد تجهیزات و دستگاه‌های برقی گران قیمت خود را به همین راحتی از دست بدهد. بنابراین بهتر است یک منبع تغذیه بی‌وقفه برای خود تهیه کنید، تا اطمینان کافی از حفظ سلامت آن‌ها داشته باشید.

کلام آخر
در این محتوا سعی کردیم از مزایا، کاربردها و دلایل قانع‌کننده‌ برای استفاده از یو پی اس بیان کردیم، امید است با استفاده از این سیستم بتوانید از دستگاه‌ها و تجهیزات برقی خود محافظت کنید.