چرا به رک در شبکه نیاز داریم؟

امروزه بیشتر افراد از اهمیت شبکه در زندگی آگاه هستند و تقریبا در اکثر ادارات و سازمان‌ها با آن سروکار دارند. یک شبکه محلی یا همان LAN از تجهیزات و سخت‌افزارهای مختلفی مانند سوئیچ، روتر، سرور، پچ پنل، کابل‌های شبکه، مودم و تشکیل شده است. در هر نوع شبکه‌ای برای ساماندهی و محافظت این ابزارها نیاز به محفظه‌ای داریم تا با تهویه مناسب و جلوگیری از صدمات فیزیکی باعث کارایی بهتر سرور شود. این محفظه رک نام دارد. در این محتوا قصد داریم به بررسی اهمیت رک و پاورماژول‌‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید. 

رک یکی از اعضای مهم و ضروری در انواع شبکه‌های خانگی کوچک و بزرگ و همچنین سیستم‌های کابل‌کشی سازماندهی شده می‌باشد. همان‌طور که ذکر کردیم از این محفظه برای ایمنی و نظم دادن به تجهیزات و سخت‌افزارها استفاده می‌کنند. نگهداری از تجهیزات شبکه در رک‌، باعث کاهش فضای اشغال شده می‌شود، که این امر برای بسیاری از ادارات و شرکت‌ها مسئله‌ای مهم به حساب می‌آید. این محفظه وظیفه حفاظت فیزیکی و افزایش امنیت ابزارهای شبکه را بر عهده دارند، از سرقت آن‌ها جلوگیری نموده و از همه مهم‌تر دسترسی افراد متفرقه را به تجهیزات شبکه محدود می‌کند. رک‌ها در 2 نوع دیواری و ایستاده تولید و عرضه می‌شوند.

اهمیت پاور ماژول‌‌های رک

پاور ماژول‌ها یا همان واحد توزیع قدرت (PDU)، دستگاه‌هایی با چندین خروجی متعدد هستند و برای توزیع برق به ابزارها و تجهیزات تعبیه شده در رک‌ها مانند سرور، سوئیچ، روتر و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این از پاور ماژول‌ها به منظور کنترل برق در یک دیتا سنتر یا مراکز داده نیز استفاده می‌شود. در واقع این مراکز داده با چالشی‌هایی در حوزه حفاظت قدرت روبه‌رو هستند، در نتیجه بسیاری از دیتاسنترها به نظارت PDU ها برای بهبود کیفیت و کارایی اطمینان می‌کنند.

پاور ماژول‌ها جزء تجهیزات پسیو شبکه می‌باشند، که قابلیت نصب در رک را دارند. معمولا پاور ماژول‌ها دارای یک ورودی برق هستند، به همین دلیل در رک‌ها از دو پاورماژول استفاده می‌کنند که یکی از آن دو، به برق شهری و دیگری به برق UPS متصل می‌شوند. 

همچنین بخوانید  BX650CI

انواع پاور ماژول

پاورماژول‌ها بر اساس نوع و کاربردشان به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • پاور ماژول 3 پورت
  • پاور ماژول 6 پورت
  • پاور ماژول 8 پورت
  • پاور ماژول 9 پورت

هر پورتی که بر روی این پاورماژول‌ها تعبیه شده در شبکه امکان تغذیه یک دستگاه اکتیو را به صورت استاندارد دارد. اگر مصرف‌کننده‌های زیادی در رک وجود داشته باشد، باید از پاورماژول با پورت زیادتر و یا چندین پاور ماژول استفاده نمود.  به طور معمول روی محفظه‌ی هر پاور‌‌ماژول برای قطع یا وصل جریان الکتریکی برق، یک کلید قرار داده شده تا در زمان‌های اضطراری بتوان از آن استفاده کرد، حتی برخی از آن‌ها برای حفاظت از جان افرادی که از تجهیزات شبکه استفاده می‌کنند، دارای فیوزهای محافظتی هستند و برخی نیز دارای بدنه‌ای با جنس متفاوت می‌باشند. لازم به ذکر است پاورماژول‌ها فضایی در حدود یک یونیت را پر می‌کنند.

بررسی ماژول‌های کاهنده یا افزاینده ولتاژ 

بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی مثل انواع مانیتور، تلویزیون، لپ‌تاپ و … در داخل‌شان مبدل‌هایی برای تنظیم جریان برق دارند. در عین حال برخی دیگر از وسایل الکترونیکی چنین مبدل‌هایی را ندارند، در این حالت از پاورماژول‌های مبدل ولتاژ استفاده می‌کنند.

این ماژول‌ها دارای یک برد الکترونیکی هستند، که به وسیله‌ی  Multi Turn نصب شده بر روی آن‌ها، ولتاژ خروجی را با توجه به نیاز دستگاه، کم یا زیاد می‌کنند. وظیفه تعدادی از ماژول‌ها تبدیل جریان AC  به  DC می‌باشد. کار برخی دیگر از آن‌ها  کاهش جریان عبوری و سطح ولتاژ خروجی دستگاه است. این ماژول‌ها را بر اساس کارایی و کاربردشان، مبدل کاهنده‌ یا افزاینده ولتاژ می‌نامند. خوب است بدانید نوعی از ماژول‌های مبدل ولتاژ وجود دارد، که هم قادرند جریان عبوری و سطح ولتاژ را افزایش و هم کاهش دهند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم در ارتباط با اهمیت رک در شبکه و همین‌ طور پاورماژول‌ها صحبت کنیم. امیدواریم با مطالعه این محتوا توانسته باشید به بخشی از سوالات ذهنی خود در ارتباط با شبکه پاسخ دهید.