شبکه محلی چیست ؟
اگر شما هم جز افرادی هستید که با شبکه سر و کار دارید، حتما نام شبکه محلی یا LAN به گوشتان خورده است. LAN به شبکه های کامپیوتری می گویند رایانه ها را در یک ناحیه جغرافیایی تقریبا کوچک مانند محل سکونت، مدرسه، ادارات، شرکت ها و … به یکدیگر متصل می نمایند.

به دلیل اینکه LAN به یک منطقه محدود تعلق دارد، به آن شبکه محلی می گویند. در ادامه این محتوا خواهیم گفت که شبکه محلی چیست و چه مزایایی دارد. با ما همراه باشید.

شبکه محلی چیست

شبکه محلی چیست

شبکه محلی LAN در مقایسه با شبکه گسترده یا همان WAN ، سرعت بسیار بیشتری دارد و برای انتقال داده ها هیچ نیازی به خطوط استیجاری نخواهد داشت. همان طور که ذکر شد، LAN یک سیستم ارتباطی خیلی سریع است که رایانه ها، چاپگرها و دستگاه های کپی را در یک فضای کوچک و محدود به هم متصل می کند. در واقع با متصل کردن چند شبکه محلی به یکدیگر می توان شبکه بزرگتری مثل شبکه گسترده را تشکیل داد.

این شبکه محلی کوچک به کاربرانش این امکان را می دهد تا بتوانند از تمام تجهیزات و امکانات کامپیوتری به طور مشترک استفاده کنند. همچنین این افراد می توانند به صورت گروهی به اطلاعات درون شبکه دسترسی داشته باشند. در همه شبکه های محلی از کابل دو سیمه، کابل کواکسیال و یا کابل فیبر نوری به منظور انتقال داده ها در مسیر استفاده می شود.

فناوری های استفاده شده در شبکه محلی

کابل های وای فای و اترنت از مهم ترین فناوری های استفاده شده در شبکه محلی می باشند. در یک شبکه همیشه نیاز به مودم برای برقراری و اتصال به اینترنت، روتر برای انتقال اطلاعات و همین طور یک اکسس پوینت WIFI برای برقراری اینترنت بی سیم یا وایرلس است. گاهی همه موارد ذکر شده را در یک دستگاه ترکیب می کنند. در شبکه های گسترده نیز همه این تجهیزات و فناوری ها وجود دارد و فقط تفاوت آن ها در اندازه منطقه است.
علاوه بر این به وسیله روتر یا مسیریاب می توانید یک شبکه محلی را به شبکه محلی دیگر و یا به یک شبکه گسترده متصل کنید. روترها نقش مهمی در انتقال اطلاعات و امنیت شبکه ایفا می کنند.
بسیاری از شبکه های LAN از فناوری ‌های بی سیم استفاده می کنند. این فناوری ها در داخل گوشی های موبایل، تبلت ها و لپ‌ تاپ ها به کار رفته است. در یک شبکه محلی بی سیم، همه کاربران به راحتی می توانند بدون هیچ محدودیتی در منطقه تحت پوشش سیگنال ها از امکانات آن بهره ببرند.

همچنین بخوانید  بررسی ویژگیها و مزایای سوئیچ سیسکو 2960

استفاده از شبکه های بی‌سیم به علت نصب آسان و سریع، در منازل مسکونی، شرکت ها، دفاتر کسب و کارهای نوپا و کوچک بسیار رایج شده است.

مزایا و کاربردهای شبکه محلی چیست؟

بهره گیری از شبکه محلی یا LAN مزایای بسیار زیادی دارد که موجب می شود استفاده از شبکه هر روز بیشتر از قبل باشد. اصلی ترین و مهم ترین کاربرد شبکه های محلی انتقال داده ها در فاصله بسیار کم میباشد، فاصله کم یعنی فضای مربوط به یک ساختمان، اداره، مدرسه، شرکت و …. یکی دیگر از کاربردهای شبکه های محلی به اشتراک گذاشتن دسترسی تمامی ایستگاه های کاری به سیستم میزبان، پرینترها، کامپیوترهای دیگر و دستگاه ها و تجهیزات جانبی می باشد. علاوه بر این، در حوزه های تصویربرداری و ارتباطات صوتی و تصویری هم می توانید از شبکه های محلی بهره ببرید.

جمع بندی

این روزها با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی همه ما به نوعی در حال استفاده از یک شبکه محلی هستیم. در این محتوا سعی کردیم در ارتباط با شبکه های محلی نکاتی خدمت شما ارائه دهیم تا اطلاعاتی هر چند مختصر در این رابطه به دست آورید.