مقایسه سوئیچ و هاب

امروزه با افزایش سرعت رشد و پیشرفت فناوری اطلاعات، هر روز شاهد یک تکنولوژی جدید در این حوزه هستیم. شبکه های کامپیوتری یکی از مهم‌ترین موارد در این رابطه است.

در حال حاضر با توجه به دسترسی اکثر مردم به اینترنت، افراد زیادی با شبکه سر و کار دارند. فرقی نمی‌کند به وسیله تلفن همراه‌تان به اینترنت پر سرعت 4G و یا از طریق لپ تاپ به وای منزل یا محل کار متصل باشید،

در هر صورت از شبکه بهره می‌گیرید. در تشکیل شبکه از تجهيزات زیادی نظير هاب و روتر، سوئیچ استفاده می شود. در ادامه این محتوا قصد داریم به مقایسه سوئیچ و هاب در شبکه بپردازیم. با ما همراه باشید.

سوئیچ چیست؟

سوئیچ یکی از تجهیزات شبکه است که جهت اتصال قطعات شبکه به هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. سوئیچ‎ها اهمیت زیادی در شبکه‌های محلی دارند. اصولا شبکه‌های محلی کوچک مثل منازل، دفترها و ادارات از یک سوئیچ استفاده می‌کنند اما در مقابل شبکه‎های محلی بزرگتر از چند سوئیچ مدیریت شده به وجود می‌آیند.

در واقع سوئیچ‌های مدیریت شده روش‌هایی مثل رابط خط فرمان برای اصلاح عملیات سوئیچ فراهم می‌کند. برخی از سوئیچ‌ها در لايه دیتا لینک کار می‎کنند و به دستگاه‎هایی که متصل به پورت آن‌ها هستند، این امکان را می‎دهد تا با تشکیل دامنه‎های برخورد جداگانه برای هر پورت بدون هیچ‎ تداخلی ارتباط برقرار نمایند.

برای درک بیشتر این موضوع و قبل از معرفی هاب و مقایسه سوئیچ و هاب به این مثال توجه کنید: چهار سیستم کامپیوتر c1,c2,c3,c4 را تصور کنید که به وسیله یک سوئیچ 4 پورت به هم متصل هستند.

سیستم‌های c1وc2 می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، این در حالی است که c3وc4 نیز بدون هیچ مشکل و تداخلی با یکدیگر در ارتباط می‌باشند. علاوه بر این سوئیچ‎ها می‎توانند هم زمان در چندین لایه مانند data link, network یا transport کار کنند. به این مدل از سویچ‎ها، چند لایه و یا multilayer switch می‌گویند.

همچنین بخوانید  سوئیچ سیسکو 2960 پلاس

هاب چیست؟

هاب‌ نیز یکی از تجهیزات شبکه است که برای اتصال دستگاه‌های شبکه به هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار ساده بدون نیاز به مدیریت همه ترافیک دریافتی را انتشار می‌دهد.

هاب‌ها، ترافیک دریافتی را به همه دستگاه‌های متصل به پورت‌های خودش ارسال می‌کند، به همین دلیل ممکن است ترافیک غیرضروری بر روی شبکه ایجاد و فرستاده شود. در این صورت دستگاه‌های متصل به شبکه باید با بررسی اطلاعات مربوط به آدرس بسته، تشخیص دهند که کدام بسته اطلاعاتی برای آن‌ها ارسال شده است.

به طور حتم تکرار این فرآیند برای شبکه‌های بزرگ با ترافیک بالا و سنگین مشکل ساز خواهد بود. اما توجه داشته باشید هاب‌ها گزینه مناسبی برای شبکه‌های کوچک و در حقیقت جایی که مدیریت فرآیندهای تکراری امکان پذیر است، بسیار عالی و کاربردی باشند.

مقایسه سوئیچ و هاب

با این وجود که سوئیچ و هاب هر دو برای اتصال بخش‌های مختلف شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند، تفاوت های مهم و اساسی زیادی دارند که در ادامه به مقایسه سوئیچ و هاب می‌پردازیم.
هاب یکی از ابزارهای ساده در شبکه های کامپیوتری است که همه ترافیک ورودی به خود را برای سایر پورت ها ارسال می‌نماید که این امر می‌تواند به راحتی موجب ایجاد ترافیک غیر ضروری در شبکه و در نتیجه گاهی اختلال شود.
در مقابل سوئیچ ها در رابطه با دستگاهی که به آن‌ها متصل هستند، اقدام به جمع آوری اطلاعات می‌کنند و ترافیک ورودی را فقط به پورت اصلی ارسال می‌نمایند. علاوه بر این سوئیچ امکان حفظ و برقراری ارتباطات به صورت همزمان را نیز دارد. بنابراین هاب‌ها برای شبکه‌های کوچک بسیار مناسب می‌باشند در حالی که، سوئیچ ها گزینه‌ای خوب برای شبکه‌های بزرگ با ترافیک سنگین‌تر و بیشتر هستند.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم توضیح مختصری از مقایسه سوئیچ و هاب بیان کنیم، تا بتوانید تفاوت این دو ابزار مهم و کاربردی شبکه را بدانید و از آن‌ها به درستی بهره ببرید.