کاربرد مک ‌آدرس در شبکه چیست؟

اگر شما هم جز افرادی هستید که با شبکه و اینترنت بسیار سروکار دارید، حتما اصطلاح آدرس آی پی را شنیده‌‌اید. اما به جز آدرس آی پی که یک آدرس منطقی است، همه دستگاه‌ های واسط متصل به شبکه، دارای یک آدرس فیزیکی با نام مک (MAC address) نیز هستند. اما مک آدرس چیست، چه کاربردی در شبکه دارد و چگونه می توان آن را مشاهده کرد؟ در این محتوا تمامی این سوالات را پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.
اگر قصد اتصال به اینترنت را با هر دستگاهی دارید، دستگاه شما باید حتما دارای یک قطعه‌ی الکترونیکی به اسم کارت واسط شبکه (Network Interface Card – NIC) باشد. خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های مخابراتی و الکترونیکی در همه جای دنیا، شما می‌توانید به وسیله واسط‌های مختلف به اینترنت دسترسی پیدا کنید. معروف‌ترین و کاربردی‌ترین واسط‌های ارتباطی لن یا اینترفیس اترنت (Local Area Network) و همچنین وای فای می‌باشند.

انواع واسط های ارتباطی

LAN که همان اتصال فیزیکی است و از طریق کابل دستگاه شما را به نقاطی که برای اتصال به نت می‌باشد مثل روتر یا مودم متصل می‌کند. واسط یا کارت شبکه بی سیم نیز یکی از رابط های پرکاربرد است که همه ما در دستگاه‌های مان از جمله موبایل و تبلت از آن برای اتصال به اینترنت وای فای بهره می‌گیریم.
اما در یک شبکه برای ایجاد ارتباط میان دستگاه شما و دستگاه مقصد، از پروتکل‌های ارتباطی معین و خاصی استفاده می‌شود. در این جا، برای شناسایی دستگاه شما و سیستم دستگاه مقصد و شناختن آن از میلیون‌ها دستگاه دیگر، واسط ارتباط سیستم شما به یک آدرس ویژه و منحصر به فرد نیازمند خواهد بود.

همان آدرسی که باعث می شود، داده های ارسالی به مقصد شما فقط به شما ارسال شده و فقط شما آن را دریافت می کنید. این آدرس، در حقیقت مک آدرس (Media Access Control Address – MAC Address) نام دارد.

مک آدرس چیست؟

مک آدرس یک آدرس 48 بیتی است که اصولا در قالب xx:xx:xx:xx:xx:xx نمایش داده می‌شود. هر زوج xx که با رقم‌های هگزادسیمال پر می‌شود، بیان گر 8 بیت و یا یک بایت می‌باشد. نصف اولیه این آدرس توسط کمپانی سازنده کارت واسط شبکه مشخص و تعیین می‌شود و 24 بیت بعدی آن تعداد دستگاه‌هایی که قابلیت شماره‌گذاری را دارند، نشان می‌دهد.

مک آدرس چیست؟

مک آدرس چیست؟

با دقت به 48 بیت و این که هر بیت آن بیانگر 0 یا 1 است، در کل 2 به توان 48 دستگاه کارت واسط را می‌توان شماره‌گذاری کرد که این مقدار برابر 281474976710656 می‌باشد، که یعنی 281 هزار میلیارد دستگاه متفاوت. اگر جمعیت فعلی کره زمین را فقط 8 میلیارد در نظر بگیریم، با این آمار و ارقام، برای هر فرد در دنیا امکان دارا بودن تقریبا تعداد 35184 کارت واسط شبکه وجود دارد.

همچنین بخوانید  روتر چگونه کار می کند

چگونه مک آدرس دستگاه‌ خودمان را مشاهده کنیم؟

اما اگر تصمیم دارید برای کاربرد MAC Filtering و یا هر نیاز دیگر، از مک آدرس کارت شبکه دستگاه خودتان اطلاع یابید، چطور باید این آدرس را پیدا و مشاهده کنیم؟
برای مشاهده آدرس مک در لپ تاپ یا کامپیوتر واسط‌های موجود بر روی دستگاه شما، روش‌های متفاوتی وجود دارد. مشاهده جزئیات و خلاصه وضعیت کارت شما در قسمت Status کارت واسط دستگاه می‌باشد.

برای این کار لازم است فقط وارد Control Panel شوید و بر روی قسمت Network And Sharing Center کلیک نمائید. در این صفحه و در قسمت راست، کانکشن‌های فعال شما نمایش داده می‌شود. اتصال سیستم شما که مقابل نام Connections نمایش داده می‌شود می‌تواند از نوع Local Area Connection یا وای فای باشد.

با کلیک بر روی کانکشن تان وارد صفحه وضعیت اتصال خواهید شد. در این قسمت اطلاعات کلی مانند زمان دقیق اتصال، میزان اطلاعات و داده‌های ارسالی و دریافتی و حداکثر سرعت دریافت را مشاهده می‌‌کنید.
برای مشاهده مک آدرس یا آدرس فیزیکی بر روی Details… کلیک کنید. در این قسمت جزئیات کامل و جامع‌تری از داده‌های دریافتی سیستم شما نمایش داده می‌شود. همچنین در ردیف Physical Address، شما این امکان را دارید تا مک آدرس کارت واسط برقرارکننده این ارتباط را نیز مشاهده نمایید.

جمع بندی

همه دستگاه‌ها که قابلیت اتصال به اینترنت را دارند، حتما دارای کارت واسط شبکه بی سیم و یا LAN می‌باشند که می‌توانید از قسمت تنظیمات دستگاه و یا گاهی با مشاهده اطلاعات نوشته شده بر روی خود دستگاه، مک آدرس ثبت شده آن را مشاهده و برای کاربرد‌های گوناگون از آن استفاده نمایید.